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Realidade Virtual e Aumentada - DEFINIÇÕES
Realidade Virtual e Aumentada
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DEFINIÇÕES

Definitions in Portuguese (first part) and in English (second part)

(DEFINIÇÕES EM PORTUGUÊS - DEFINITIONS IN PORTUGUESE)
 Veja as referências mais abaixo nesta página - See the references at the bottom of this page.

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MULTIMÍDIA (multimedia):

"Multimídia é a integração, controlada por computador, de textos gráficos, imagens, vídeo, animações, áudio e outras mídias, que possam representar, armazenar, transmitir e processar informações de forma digital" [traduzido de
MARSHALL, D. (1999)].

REALIDADE VIRTUAL (virtual reality):

Realidade Virtual é uma interface avançada para aplicações computacionais, onde o usuário pode navegar e interagir, em tempo real, em um ambiente tridimensional gerado por computador, usando dispositivos multisensoriais. [KIRNER, C. et al. (1995);  PINHO, M.S.; KIRNER, C. (1997);  KIRNER, C.; PINHO, M.S. (1997)].

REALIDADE MISTURADA (mixed reality):

Realidade Misturada é a sobreposição de objetos virtuais gerados por computador com o ambiente físico, mostrada ao usuário, em tempo real,com o apoio de algum dispositivo tecnológico.  A Realidade Misturada apresenta duas modalidades: Realidade Aumentada e Virtualidade Aumentada. [KIRNER, C. ; TORI, R. (2004)].

REALIDADE AUMENTADA (augmented reality):

Realidade Aumentada é a inserção de objetos virtuais no ambiente físico, mostrada ao usuário, em tempo real, com o apoio de algum dispositivo tecnológico, usando a interface do ambiente real, adaptada para visualizar e manipular os objetos reais e virtuais. [traduzido de KIRNER, C.; KIRNER, T.G. (2008)].

VIRTUALIDADE AUMENTADA (augmented virtuality):

Virtualidade Aumentada é a inserção de representações de elementos reais no mundo virtual, usando a interface que permite ao usuário interagir com o ambiente virtual. [traduzido de KIRNER, C.; KIRNER, T.G. (2008)].

HIPER-REALIDADE (hyperreality):

"Hiper-realidade é a capacidade tecnológica de combinar realidade virtual, realidade física, inteligência artificial e inteligência humana, integrando-as de forma natural para acesso do usuário"  [traduzido de TIFFIN, J.; TERASHIMA, N. ed. (2001)].

OBS: Para ver detalhes, ilustrações e o contexto dessas definições, consulte as amostras dos capítulos de livro, disponíveis no menu à esquerda (LIVROS E CAPÍTULOS).

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(DEFINITIONS IN ENGLISH - See the references at the bottom of this page )

"Multimedia is the field concerned with the computer-controlled integration of text, graphics, drawings, still and moving images (Video), animation, audio, and any other media where every type of information can be represented, stored, transmitted and processed digitally" [MARSHALL, D. (1999)].

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Virtual Reality is a high-end user-computer interface that involves real-time simulation and interaction through multiple sensorial channels.  These sensorial modalities are visual, auditory, tactile, smell and taste.” [BURDEA, G. & COIFFET,P. (1994)].

Virtual Reality is an advanced interface for computational applications, where the user navigates and interacts in real-time, in a 3D environment generated by computer, using multi-sensorial devices. (translated from KIRNER, C. et al.(1995);  PINHO, M.S.; KIRNER, C.(1997);  KIRNER, C.; PINHO, M.S. (1997)).

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Mixed Reality is a particular subset of Virtual Reality (VR) related technologies that involve the merging of real and virtual worlds somewhere along the "virtuality continuum" which connects completely real environments to completely virtual ones.” [MILGRAM, P. et. al. (1994); MILGRAM, P.; KISHINO, F. (1994); MILGRAM, P. et. al. (1995)].

Mixed Reality is an overlapping of virtual objects generated by computer with the physical environment, showed to the user in real time through a technological device. Mixed Reality has two modalities: Augmented Reality and Augmented Virtuality [translated from KIRNER, C. ; TORI, R. (2004)].

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“But in augmented reality, virtual objects supplement rather than supplant the real world. Preserving the illusion that the two coexist requires proper alignment and registration of the virtual objects to the real world” [AZUMA, R. (1993)].

“Augmented Reality is a system that allows the user to see the real world, with virtual objects superimposed upon or composited with the real world. That system has the following three characteristics: combines real and virtual, is interactive in real time and is registered in 3D” [AZUMA, R. (1997); AZUMA, R. et al. (2001)].

Augmented Reality is the overlapping of virtual objects with the physical environment, being shown to the user in real time through a technological device, using the real environment interface adjusted to visualize and manipulate real and virtual objects. [KIRNER, C.; KIRNER, T.G. (2008)].

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Augmented Virtuality is a class similar to AR, but comprises enhancement of otherwise completely virtual environments with real images and objects.” [MILGRAM, P. et. al. (1995)].

Augmented Virtuality is the placement of real elements representations into the virtual world, using the interface which allows the user to interact with the virtual environment. [KIRNER, C.; KIRNER, T.G. (2008)].

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"Hyperreality is the technological capability to intermix virtual reality (VR) with physical reality (PR) and artificial intelligence (AI) with human intelligence (HI) in a way that appears seamless and allow interactions" [TIFFIN, J.; TERASHIMA, N. ed. (2001)].

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REFERENCES:

1 - AZUMA, R. (1993) - Tracking Requirements for Augmented Reality. Communications of the ACM, 36, 7 (July 1993), p. 50-51. Retreived November 14, 2007 from http://www.cs.unc.edu/~azuma/cacm.html

2 - AZUMA, R. (1997) - A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, v .6, n.4, August, p. 355-385. Retreived November 14, 2007 from http://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf

3 - AZUMA, R. et al. (2001) - Recent Advances in Augmented Reality, IEEE Computer Graphics and Applications, v .21, n.6, (2001) p. 34-47. Retreived November 14, 2007 from http://www.cs.unc.edu/~azuma/cga2001.pdf

4 - BURDEA, G. & COIFFET,P. (1994) - Virtual RealityTechnology. John Wiley & Sons, New York, NY, 1994. Retreived November 14, 2007 from http://media.wiley.com/product_data/excerpt/99/04713608/0471360899.pdf

5 - KIRNER, C. et al. (1995) – Projeto AVVIC - Ambiente Virtual para Visualização Interativa Compartilhada. Outubro, 1995. Disponível em: http://www.ckirner.com/download/projetos/AVVIC-PROTEM95.pdf (acesso em 14/11/2007).

6 - KIRNER, C.; PINHO, M.S. (1997) - Introdução à Realidade Virtual. Livro do Mini-curso, 1º Workshop de Realidade Virtual.São Carlos, SP, 9-12 de Novembro de 1997. Disponível em: http://www.ckirner.com/download/tutoriais/rv-wrv97.pdf (acesso em 14/11/2007).

7 - KIRNER, C. ; TORI, R. (2004) - Introdução à Realidade Virtual, Realidade Misturada e Hiper-realidade. In: Kirner, C.; Tori, R. (Org.). Realidade Virtual: Conceitos, Tecnologia e Tendências. 1 ed. São Paulo: Editora SENAC, 2004, v. 1, p. 3-20. Disponível em: http://www.realidadevirtual.com.br/cmsimple-rv/?download=Cap1-prelim-kirner-tori.zip (acesso em 14/11/2007).

8 - KIRNER, C.; KIRNER, T.G. (2008) Virtual Reality and Augmented Reality Applied to Simulation Visualization. In: El Sheikh, A.A.R.; Al Ajeeli, A.; Abu-Taieh, E.M.O.. (Ed.). Simulation and Modeling: Current Technologies and Applications. 1 ed. Hershey-NY: IGI Publishing, 2008, v. 1, p. 391-419. Retreived March 14, 2010 from http://www.igi-global.com/Bookstore/Chapter.aspx?TitleId=28994

9 - MARSHALL, D. (1999) - What is Multimedia? 1999. Retreived November 14, 2007 from http://www.cs.cf.ac.uk/Dave/MM/OLD_BSC/node10.html

10 - MILGRAM, P. et. al. (1994) - Augmented Reality: A Class of Displays on the Reality-Virtuality Continuum. Telemanipulator and Telepresence Technologies, SPIE, V.2351, October 1994, p. 282-292. Retreived November 14, 2007 from http://vered.rose.utoronto.ca/publication/1994/Milgram_Takemura_SPIE1994.pdf

11 - MILGRAM, P.; KISHINO, F. (1994) - A Taxonomy of Mixed Reality Virtual Displays. IEICE Transactions on Information and Systems. E77-D, 9, (September 1994), p. 1321-1329. Retreived November 14, 2007 from http://gypsy.rose.utoronto.ca/people/paul_dir/IEICE94/ieice.html

12 - MILGRAM, P. et. al. (1995) - Merging Real and Virtual Worlds. Proceedings of IMAGINA'95, Monte Carlo, Feb 1-3 1995. p. 218-230. Retreived November 14, 2007 from http://gypsy.rose.utoronto.ca/people/david_dir/IMAGINA95/Imagina95.full.html

13 - PINHO, M.S.; KIRNER, C. (1997) - Uma Introdução à Realidade Virtual. Mini-curso, X Simpósio Brasileiro de Computação Gráfica e Processamento de Imagens. 14 a 17 de outubro de 1997, Campos do Jordão, SP. Disponível em: http://www.ckirner.com/download/tutoriais/rv-sibgrapi97/tutrv.htm (acesso em 14/11/2007).

14 - TIFFIN, J.; TERASHIMA, N. ed. (2001) - Hyper-reality: Paradigm for the Third Millennium. Routledge, 2001. Retreived November 14, 2007 from http://www.amazon.com/gp/reader/041526104X/ref=sib_dp_pt/105-9543895-6227652#reader-link

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